Waar ik met Via Berlin al sinds 2008 verschillende manieren onderzoek om tekst en (klassieke) muziek zo dicht mogelijk bij elkaar te laten komen, heb ik daarnaast een eigen stijl van regisseren ontwikkeld, waarin ik me steeds verder ben gaan verdiepen in de kracht van geluid en bewegende musici. Om enkel met musici, van kleinere ensembles tot en met hele orkesten, verhalende choreografieën te maken.
.
Muziek als hoofdverteller, dat is het uitgangspunt.
Hiervoor train ik musici zodanig dat zij hun lichamen ook als performent-element leren in te zetten, waardoor beeld en beweging de verhalende kracht van de muziek naar een hoger niveau kunnen tillen. Zo ontstaan telkens nieuwe choreografieën/ensceneringen waarbij tijdens het maken de volgende vragen centraal staan:
Welk verhaal vertelt de muziek? Hoe kunnen bewegingen muziek versterken? Wat is de kracht van de individuele musicus tegenover de kracht van het hele ensemble? Hoe zorgen dat alle verschillende elementen (muziek, beweging, vormgeving en evt tekst) een eigen versterkende laag aan het geheel toevoegen. En wat is je verantwoordelijkheid als performer in deze roerige wereld? Wat is de urgentie achter je verhaal/ voorstelling?
Deze eigen werkwijze heeft inmiddels geleid tot rauwe en krachtige choreografieën op uiteenlopende locaties die bekroond zijn met meerdere prijzen en nominaties. Zie lijst met werk hier onderaan.
.
Trainingen & Masterclasses
Sinds 2013 geef ik masterclasses aan (klassieke) musici, opzoek naar nieuwe vormen om (klassieke) muziek over het voetlicht te brengen.
Onder andere aan de laureaten en winnaars van de Dutch Classical Talent Award, aan de master opleiding Creative Performance Lab aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de studenten van de master muziektheater van ArtEZ hogeschool voor de kunsten.
Sinds 2018 is er een groeiende samenwerking met verschillende universiteiten ontstaan, waarin de samenwerking met wetenschap uitgegroeid is tot een vast onderdeel van mijn werk. Daarom heb ik met Via Berlin naast de voorstellingstak, nu ook met heel veel plezier de Via Berlin Academie opgericht
.
De Via Berlin Academie
In de Via Berlin Academie onderzoeken wij hoe we verschillende perspectieven op grote en kleine dilemma’s het beste invoelbaar kunnen maken voor een groter publiek.
Dit doen wij door de essentiële band tussen kunst, maatschappij en wetenschap te benadrukken.
Hiervoor ontwikkelen wij naast onze voorstellingen ook nieuwe lesvormen op basis van Arts-Based Research in samenwerking met het Instituut voor Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen; geven we verschillende masterclasses aan zowel musici, theatermakers als (student)wetenschappers; ben ik gastspreker bij verschillende Symposia om te vertellen over Arts-Based research en de door ons samen met de Radboud Universiteit ontwikkelde vorm van Arts-Based Reflection en organiseren we samen met de Universiteit van Amsterdam de practicum-maand voor de opleiding Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen voor 300 studenten per jaar en is het ons in 2022 gelukt om in samenwerking met het Hot Politics Lab van de Universiteit van Amsterdam een groot live wetenschappelijk onderzoek naar empathie te verweven met onze voorstelling Acts of Citizenship voor 3800 deelnemers. Muziektheatervoorstelling èn live wetenschappelijk onderzoek in één! Het is voor het eerst dat er zo’n groot live wetenschappelijk onderzoek naar Empathie is uitgevoerd. De resultaten worden vanaf november 2022 gepubliceerd.
Vaste samenwerkingspartners van de Via berlin Academie zijn de Universiteit van Amsterdam, het Instituut voor Interdisciplinaire Sociale Wetenschappen, de Radboud Universiteit en ArtEZ hogeschool voor de kunsten in Arnhem.
om meer te lezen over de Via Berlin Academie zie
.
Alle Voorstellingen, Choreografieën, Teksten, & Regies op een rijtje:
.
2022 Acts of Citizenship
Muziektheater voorstelling èn groot wetenschappelijk onderzoek in één.
Concept, co-auteur en spel. Via Berlin ism Berlage Saxophone Quartet, Oerol en Universiteit van Amsterdam.
.
2020 tm 2023 Instant Loneliness
Derde deel van het Instant-drieluik van Via Berlin in co-productie met Cello Octet Amsterdam. Concept, tekst en spel o.a. Dagmar Slagmolen. Co-regie Dagmar Slagmolen & Choreograaf Pim Veulings
Internationale premiere Freedom Festival Hull/ Engeland september 2023.
.
2012/ 2020 Cellostorm toert nog steeds met veel succes door Europa!
Gevierde Muziekvoorstelling i.s.m. Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor de Europese YEAH award 2015 en de Mondiale YAMA award 2013. Toert nog steeds met veel succes door europa. Zo stonden we meerdere keren in verschillende steden in Duitsland, Luxemburg, Lichtenstein, België, Polen en Italië. Concept, muzikale dramaturgie en regie Dagmar Slagmolen.
.
2019 Bejubelde jubileum voorstelling Lost Tango
voor het tienjarig jubileum van Via Berlin maakten wij samen met Carel Kraayenhof, het Ragazze Quartet, Orkater en Meral Polat een grote zaal voorstelling die zowel op Oerol als in de theaters vol lof werd ontvangen. Spel o.a. Dagmar Slagmolen, concept Via Berlin, Regie Ria Marks.
.
2018 Shadow Music: wint 2 Internationale YAM-awards!
Voor mijn Tweede Noorse Enscenering maakte ik een nieuw muzikaal arrangement en een unieke choreografie voor Schönbergs Verklärte Nacht voor het Norwegian Chambre Orkestra; 25 bewegende en uit het hoofd spelende strijkers volledig in kostuum. Dit werd bekroond met 2 Internationale YAM-awards: Best Large Ensemble èn Production of the year 2018!
Wereldpremière 2017 te Oslo/ Noorwegen. Met veel dank aan de Fast Forward Beurs van het FPK en Oorkaan.
.
2018 Instant Love
Over de vreselijke wereld van mensenhandel waarin iedereen op een bepaalde manier vast zit in een vreselijk web. Tweede deel van het instant-drieluik van Via Berlin in co-productie met Cello Octet Amsterdam. Spel o.a. Dagmar Slagmolen, Concept Via Berlin, regie Ria Marks.
.
2017/ 2021 Feledragen: Genomineerd voor Internationale YAM-awards!
Voor mijn Eerste Noorse Enscenering maakte ik een spannende multidisciplinaire Muziekvoorstelling familie voorstelling met multi musicus, danser en kunstenaar Andreas Ljones. Deze voorstelling werd in 2021 genomineerd voor de internationale YAM-awards voor Best Small Ensemble. Met veel dank aan de Fast Forward Beurs van het FPK en Ooraan.
Première januari 2017, reprises tm 2021.
.
2017 Breaking the Silence – naar Kosovo, Rusland & China
Nieuwe Muziektheatervoorstelling van Via Berlin ism Berlage Saxophone Quartet.
Internationale première Pristina/ Kosovo mei 2017. Première Oerol festival juni 2017. Daarna naar het Grachten festival en een theatertournee langs de Nederlandse theaters. volgenden een tournee naar Rusland (Moskou & St Petersburg) en naar China. Spel Dagmar Slagmolen, Concept Via berlin, regie Ria Marks.
.
2017 Het Griezelorkest
Een komische en griezelige muzikale familievoorstelling ism het Rotterdams Philharmonisch Orkest & het Residentie Orkest. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen.
.
2016 De Meester & Margarita
Op uitnodiging van de Cellobiënnale maakte ik een moderne muziektheater versie van het beroemde boek van Michail Boelgakov voor 10 musici, voor de Take Five serie van de Cellobiënnale 2016 in co-productie met het Conservatorium van Amsterdam. Concept, muziekdramaturgie en regie Dagmar Slagmolen.
.
2016 Instant Happiness
Over het leed dat de consumptiemaatschappij bij zijn eigen volgers te weeg brengt. Deel 1 van een nieuw drieluik met Cello Octet Amsterdam ism Via berlin. Concept en regie. Premiere Oerol 2016
.
2016 Hoge Noodt
Poëtische Muzikale familievoorstelling over vuil en viezigheid ism Wishful Singing en Oorkaan. Concept en Regie Dagmar Slagmolen. Toerde door Nederland en Luxemburg. Première okt 2016
.
2016 OOIT
Nieuwe eigen tekst voor een Bellevue Lunch voorstelling door Via Berlin. Spel dagmar Slagmolen en Rosa Arnold, regie Paul van der Laan. Première maart 2016.
.
2016 Meneer Tobias en het zwarte monster
Muziekvoorstelling voor kinderen, ism Oorkaan. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première juni 2016
.
2015 Comfortzone
Nieuwe Muziektheatervoorstelling van Via Berlin in co-productie met het Ragazze Quartet. Nieuw tekst Dagmar Slagmolen, spel Dagmar Slagmolen, Gerindo Karthadinata en het Ragazze Quartet. Regie Ria Marks. Première september 2015.
.
2015 Masote’s Dream wint Naledi Theatre Awards category best “cutting edge” production
Muziektheatervoorstelling over het bijzondere leven van Michael Matlela Masote. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen. Ook maakte ik hiervoor een nieuwe bewerking van Handels Messiah. Co-productie tussen Orkater, Via Berlin & Zuid Afrika (Bloemfontein, Soweto, Grahamstown NAF). Première juli 2015 tijdens het National Arts Festival in Grahamstown Zuid Afrika.
.
2015 Dead End
Muziektheatervoorstelling van Via Berlin. Dagmar Slagmolen in co-creatie met vormgever Michiel Voet, componist Sytze Pruiksma en acteur Gerindo Karthadinata. Première Oerol 2015.
.
2012/2015 Cellostorm genomineerd voor Europese YEAH-award
Muziekvoorstelling ism Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor de Europese YEAH award 2015 (en de Mondiale YAMA award 2013). Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première 2012, toert sindsdien met veel succes door europa.
.
2014 – ’15 Enkele Reis Mars
Muziekvoorstelling voor Calefax rietkwintet. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Toerde door Nederland, Duitsland en België. Première januari 2015.
.
2014/ ’15 / ’16 Roaring Twenties meermaals in reprise
Enscenering en regie voor Calefax Rietkwintet & sopraan Cora Burggraaf. Na het succes in Nederland en Engeland (Wigmore Hall) ging de Roaring Twenties nogmaals in reprise langs de Nederlandse concertzalen met extra repertoire.
.
2014 Foodlifecrises
Muziekvoorstelling voor de Parade met het Ragazze Kwartet, Nora Fisher en Remco Menting. Muziek Morris Kliphuis. Première juli 2014.
.
2014 The sound of Running
Route jong Talent: festival voorstelling voor Festival Klassiek & het Grachtenfestival. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Beelden i.s.m. Karst Janneke Rogaar. Première juni 2014.
.
2014 De muren hebben oren
Prachtige poëtische Muziektvoorstelling in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble, met het NBE Jong. Première maart 2014.
.
2014 Far from Home
Grote Theatrale Enscenering voor het Nederlands Kamerkoor & Calefax Riet quintet, grote zaal. Première maart 2014.
.
2014 Regie Jubileum concert Nederlandse Fluitacademie
Theatrale enscenering grote Zaal Vredenburg, met 500 fluiten, Eric Vloeimans en Thijs van Leer, november 2014 te Utrecht.
.
2013-’14 Oorwurm
Familie muziekvoorstelling ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van Ton Koopman. Met het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman. Regie Dagmar Slagmolen. Première februari 2014. Reprise Oktober 2014.
.
2013 Het Kleine Nachtorkest
Muziekvoorstelling met het Brabants Orkest. Concept en regie Dagmar Slagmolen. Première februari 2014.
.
2013 Wie zet ’s nachts de sterren aan?
Muziektheatervoorstelling voor Amsterdam Sinfonietta/ Concertgebouw Amsterdam. Concept en Regie Dagmar Slagmolen. Première oktober 2013. Meerdere malen in reprise genomen tm 2022
.
2013 Kreutzersonate
Bewerking gemaakt van boek naar een muziek-theatermonoloog iov het Ragazze Kwartet, gespeeld door Porgy Franssen. tekst en regie Dagmar Slagmolen. Première augustus 2013.
.
2013 Home Sweet Home
Muziektheatervoorstelling Via Berlin, deel 3 Oorlogs-drieluik. nieuwe tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2013.
.
2012/2013 Cellostorm genomineerd Mondiale YAMA-award
Muziekvoorstelling ism Cello Octet Amsterdam. Genomineerd voor (de Europese YEAH award 2015 en) de Mondiale YAMA award 2013. Concept en regie Dagmar Slagmolen.
.
2012 Kerst met Karin
Enscenering van het Nederlands Kamer Koor en Karin Bloemen. Premiere december 2012.
.
2011 Duif
Bellevue Lunchvoorstelling. geschreven samen met schrijfster Evianne Lamme. Daarna ook zelf gespeeld. Première december 2011.
.
2010/2011 Vanaf nu heet je Pjotr
Muziektheatervoorstelling Via Berlin/ Orkater De Nieuwkomers, deel 2 Oorlogs-drieluik. Nieuw geschreven eigen tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2011. Speelde in Nederland en Brazilië.
.
2009/ 2010 Een Mond Vol Zand
Muziektheatervoorstelling Via Berlin/ Orkater De Nieuwkomers, deel 1 Oorlogs-drieluik. Nieuw geschreven eigen tekst en spel Dagmar Slagmolen. Première 2009. Speelde in Nederland en Engeland.
.
2005 Waar bloed niet kruipen mag
Eigen afstudeerfilm voor Toneelschool Arnhem. Concept, tekst en regie Dagmar Slagmolen. Première juni 2005.
.
2004 Medea’s Handen
Concept, eigen nieuwe tekst en spel Dagmar Slagmolen. Muziektheatervoorstelling obv Paul Koek. Première juni 2004.
.
2003/2004 Machteloos Vermoeden
Solo met eigen nieuwe tekst obv Fred Goessens/ TGA. Première januari 2000
.